اساسنامه انجمن

  • شماره جلسه: 89
  • تاریخ تصویب:
  • تاریخ صدور:
  • شماره مصوبه: 647
  • موضوع: امور پژوهشی

اساسنامه الگوی انجمن‌های علمی

مقدمه:

هر انجمن، به تناسب حوزه فعالیت خود، مقدمه­ای را در راستای توجیه اهداف و ضرورت تأسیس انجمن، در این قسمت ذکر خواهد کرد.

فصل اول: کلیات

ماده 1. به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای ‏فعالیت‌های علمی، در زمینه ................................... انجمن ................................. که از این پس در این اساسنامه، «انجمن» نامیده می‏شود، تشکیل می‏گردد.

ماده 2. انجمن، مؤسسه‏ای حوزوی و غیرانتفاعی است که با کسب مجوز از شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی و تحت نظارت آن شورا، در زمینه .............................................. فعالیت می‏کند و از تاریخ تصویب، دارای شخصیت حقوقی و تابعیت جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و در قبال شورای اعطا، پاسخ‏گوی عملکرد خود است.

ماده 3. انجمن، یک تشکل غیر سیاسی است و اعضای آن، به نام انجمن یا به عنوان عضو انجمن، حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه­ها و احزاب سیاسی را ندارند.

ماده 4. اظهار نظر رسمی به نام انجمن، به ترتیبی خواهد بود که در آیین‌نامه مصوب شورای اعطا، مشخص خواهد شد.

ماده 5. تخلف اعضاء از دو ماده 3 و 4، به تشخیص هیئت مدیره یا مجمع عمومی، بر اساس آیین‌نامه مصوب نظارت بر انجمن‌ها، موجب تعلیق عضویت، اخراج یا پیگرد قانونی خواهد بود.

ماده 6. انجمن، دارای مهر و نشان مخصوص است و هیئت مدیره، در حفظ و حراست از آنها مسئولیت قانونی دارد.

ماده 7. مرکز انجمن، در شهر .............................. به نشانی .................................. است.

ماده 8. در صورت تغییر نشانی انجمن، مراتب به اطلاع دبیرخانه شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی و اعضای انجمن، رسانده می‌شود.

فصل دوم: اهداف و وظایف

ماده 9. اهداف انجمن، به شرح ذیل است:

1) تعمیق و توسعه مباحث تخصصی....

2) تقویت و گسترش نظریه‌پردازی، پرسشگری، آزاداندیشی، نقد و مناظره مبتنی بر آموزه‌های اسلامی

3) ارتقای شأن و منزلت علمی و معنوی پژوهشگران و استادان

4) بهره‌برداری بهینه از ظرفیتهای تخصصی موجود

5) تقویت ارتباط میان عالمان برجسته و فضلای حوزه

6) صیانت از سنت حوزوی، در عرصه....

7) شناسایی استعدادها و ذخایر حوزه

ماده 10. انجمن، به منظور دستیابی به اهداف مذکور، وظایف و اختیارات زیر را بر عهده دارد: 

8) ارائه برنامه‌های راهبردی

9) نیازسنجی علمی در زمینه....

10) تشکیل نشست­ها و همایش­های علمی

11) افزایش سطح دانش و مهارت اعضای انجمن، از راه‌های مختلف

12) تجلیل از پژوهشگران و استادان، در زمینه فعالیت انجمن

13) انتشار کتب و نشریات علمی

14) همکاری با انجمن­ها و مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی، در داخل و خارج از کشور

15) همکاری با نهادهای اجرایی حوزوی و غیر حوزوی، در راستای اهداف و وظایف انجمن

16) زمینه­سازی برای هماهنگی و همکاری مراکز علمی با یکدیگر

17) همکاری با حوزه‌های علمیه

فصل سوم: شرایط و انواع عضویت

ماده 11. شرایط عمومی اعضای انجمن، به شرح زیر است:

18) اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران و التزام عملی، به قانون اساسی آن

19) پذیرش اساسنامه انجمن

20) نداشتن سابقه محکومیت کیفری

21) حسن شهرت و عدم سابقه عضویت در گروه‌های غیرقانونی و محارب با نظام

22) حوزوی بودن

ماده 12. انجمن دارای سه نوع عضویت پیوسته، وابسته و افتخاری است.

ماده 13. اعضای پیوسته انجمن، عبارت‌اند از کسانی که حداقل، دارای مدرک سطح سه حوزوی یا کارشناسی ارشد ‏باشند.

تبصره 1: از مجموع اعضای پیوسته حوزوی انجمن، یک چهارم اعضاء، باید دارای مدرک سطح چهار حوزه یا در حد سطح چهار باشند.

تبصره 2: افراد مذکور، باید دارای گرایش تخصصی همخوان با زمینه فعالیت انجمن باشند؛ در غیر این‏صورت دارای یک تألیف و یا سه مقاله معتبر علمی، در زمینه مذکور باشند.

ماده 14. اعضای وابسته عبارت‌اند از کسانی که دارای مدرک سطح دو حوزوی یا کارشناسی دارای گرایش تخصصی همخوان با زمینه فعالیت انجمن باشند.

ماده 15. انجمن می‏تواند شخصیت‏های ایرانی و خارجی حوزوی را که مقام علمی آنان در زمینه ............................ حائز اهمیت است، بر اساس آیین‌نامه مصوب شورای اعطا، به عضویت افتخاری انجمن درآورد.

فصل چهارم: وظایف و امتیازات اعضاء

ماده 16. هر یک از اعضای وابسته و پیوسته، سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین می‏گردد، به عنوان حق عضویت پرداخت خواهند کرد.

تبصره: پرداخت حق عضویت، هیچگونه حق و ادعایی را برای عضو نسبت به دارایی انجمن، ایجاد نمی‏کند.

ماده 17. کلیه اعضاء موظف به رعایت آیین‌نامه‏های داخلی و سایر مصوبات انجمن هستند.

ماده 18. هر یک از اعضاء، در انجام دادن طرح‌های علمی و استفاده از سایر امکانات و مزایای انجمن، نسبت به غیر اعضاء، حق تقدم دارد.

ماده 19. اعضای وابسته و افتخاری، از حق رأی در مجمع عمومی و عضویت در کمیته‏های تخصصی و انتخاب شدن در هر یک از ارکان انجمن، برخوردار نیستند.

تبصره: عضویت اعضای افتخاری و وابسته در کمیته‌های تخصصی، منوط به موافقت هیئت مدیره است.

ماده 20. عضویت اعضای انجمن، در یکی از موارد زیر، خاتمه می‏یابد:

23) استعفای کتبی مورد پذیرش هیئت مدیره

24) فوت

25) از دست دادن یکی از شرایط لازم برای عضویت یا عدم ایفای وظایف، به تشخیص هیئت مدیره

فصل پنجم: ارکان انجمن

ماده 21. انجمن دارای چهار رکن، به ترتیب زیر است:

الف) هیئت مؤسس

ب) مجمع عمومی

ج) هیئت‏مدیره

د) بازرسان

1) الف) هیئت مؤسس

ماده 22. هیئت مؤسس عبارت‌اند از جمعی از پژوهشگران و اساتید حوزوی (حداقل 7 نفر و حداکثر 15 نفر) دارای مدرک سطح چهار یا در حد آن در زمینه ........................................، که با کسب مجوز از شورای‏ اعطای مجوزها و امتیازهای علمی، اقدام به تشکیل انجمن می­کنند.

ماده 23. وظایف هیئت مؤسس، عبارت‌اند از:

26) جذب اعضای پیوسته و تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی

27) برگزاری انتخابات در اولین جلسه مجمع عمومی، جهت انتخاب هیئت مدیره، حداکثر تا شش ماه پس از اخذ مجوز

28) اداره انجمن، ‏تا زمان انتخاب هیئت مدیره

2) ب) مجمع عمومی

ماده 24. مجمع عمومی، از گردهمایی اعضای پیوسته انجمن، به صورت عادی یا فوق‏العاده، تشکیل می‏شود.

تبصره: حضور اعضای وابسته و افتخاری در جلسات مجمع عمومی، بدون حق رأی، بلامانع است.

ماده 25. مجمع عمومی عادی، سالی یک بار تشکیل می‏شود، برای رسمیت جلسه، حضور اکثریت مطلق (نصف ‏به علاوه یک) اعضای پیوسته و برای تصویب هر موضوع، رأی موافق اکثریت مطلق حاضران، ضرورت دارد.

تبصره 1: تصمیم‏گیری درباره انحلال انجمن و توقف موقت فعالیت انجمن و پیشنهاد تغییر اساسنامه، منوط به کسب رأی موافق اکثریت مطلق کل اعضاء است.

تبصره 2: انحلال و توقف موقت فعالیت انجمن و پیشنهاد تغییر اساسنامه، به شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی، ارسال می‌گردد و در صورت تأیید آن شورا، قابل اجرا است.

ماده 26. در صورتی که در دعوت نخست، مجمع عمومی عادی، رسمیت نیافت، جلسه دوم، به فاصله حداقل بیست‏روز و با حضور حداقل یک سوم اعضای پیوسته، رسمیت می‌یابد و اتخاذ تصمیمات، منوط به موافقت یک چهارم کل اعضاء است.

تبصره: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی، باید به صورت کتبی یا از طریق روزنامه‏های کثیرالانتشار حوزوی، صورت‏گیرد و حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع، به اطلاع اعضای پیوسته برسد.

ماده 27. مجمع عمومی فوق العاده، با دعوت هیئت ‏مدیره یا تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته انجمن، تشکیل می‏شود.

تبصره 1: یک سوم اعضای پیوسته می‏توانند مستقیماً اقدام به دعوت مجمع عمومی فوق‏العاده نمایند، مشروط بر این که هیئت ‌مدیره، در مدت یک ماه، به تقاضای ایشان پاسخ مثبت نداده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت، به عدم اجابت درخواست خود توسط هیئت مدیره، تصریح نمایند.

تبصره 2: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی، منحصراً موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکرشده است.

ماده 28. جلسات مجمع عمومی، توسط هیئت رئیسه‏ای مرکب از یک رئیس و یک منشی و دو ناظر، اداره می‏شوند.

تبصره: اعضای هیئت رئیسه، با رأی اکثریت نسبی اعضای حاضر در مجمع، از میان کسانی که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرسان نامزد نکرده­اند، انتخاب خواهند شد.

ماده 29. وظایف مجمع عمومی، عبارت‌اند از:

29) تعیین و تصویب خط مشی کلی انجمن، در چارچوب سیاست‌های کلان انجمن‌های علمی حوزه

30) انتخاب اعضای هیئت ‏مدیره

31) انتخاب بازرسان

32) عزل و قبول استعفای اعضای هیئت مدیره

33) پیشنهاد تغییر عنوان و اهداف انجمن و انحلال یا توقف موقت فعالیت انجمن، به شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی

34) استماع گزارش هیئت‏ مدیره و بازرسان و تصمیم‏گیری در مورد پیشنهادهای آنها

35) تعیین میزان حق عضویت سالانه

36) تصویب ترازنامه و بودجه سالانه انجمن

3) ج) هیئت‏ مدیره انجمن

ماده 30. هیئت مدیره انجمن، مجموعه‏ای از نمایندگان منتخب مجمع عمومی است که بر اساس سیاست‌های کلان انجمن، به برنامه‌ریزی و هدایت فعالیت‌های آن می‏پردازد؛ این مجموعه عبارت است از 7 نفر که به مدت 2 سال، با رأی مخفی مجمع عمومی و از میان اعضای پیوسته انجمن، انتخاب می‏شوند.

تبصره 1: هیئت مدیره، 2 نفر عضو علی البدل دارد و در صورت استعفا و برکناری یا فوت هر یک از اعضای آن هیئت، عضو علی البدل، برای مدت باقی‏مانده دوره عضویت، جانشین وی خواهد شد.

تبصره 2: در هر دوره، هیئت مدیره، باید حداقل دو عضو جدید داشته باشد.

تبصره 3: هیئت مدیره، حداکثر تا یک ماه پس از انتخاب‌ شدن، تشکیل جلسه می‌دهد و با رأی کتبی، نسبت به تعیین رئیس و نایب رئیس و تفکیک‏ وظایف، اقدام می‏نماید.

ماده 31. جلسات هیئت مدیره، با حضور حداقل 5 نفر، رسمیت می‏یابد و تصمیمات آن، با اکثریت آرای موافق کل اعضای هیئت مدیره، معتبر است. 

تبصره: کلیه مصوبات هیئت مدیره، پس از امضای اعضاء، در دفتر صورت‌جلسات هیئت مدیره، ثبت و نگهداری می‏شود.

ماده 32. شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات آن هیئت، ضروری است و غیبت هر یک از اعضاء (بیش از سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب) بدون عذر موجه، به تشخیص هیئت ‏مدیره، در حکم استعفای عضو غایب است.

ماده 33. وظایف و اختیارات هیئت مدیره، عبارت‌اند از:

37) برنامه‌ریزی و پیگیری برنامه‏های بلندمدت و کوتاه‌مدت، در جهت اهداف انجمن

38) تصویب برگزاری همایش‏های علمی، در چارچوب ضوابط مربوطه

39) برگزاری نشست‏های مجمع عمومی

40) پذیرش عضویت و تعلیق آن، در چارچوب این اساسنامه

41) انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن، برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی

42) اتخاذ تصمیم، در مورد همکاری و عضویت انجمن، در مجامع داخلی و خارجی

43) ارائه گزارش فعالیت سالانه انجمن و هیئت‏ مدیره، به مجمع عمومی

44) تصویب آیین‌نامه داخلی و شرح وظایف کمیته‏ها

45) تشکیل کمیته‏های انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت‌های آنها و تغییر یا ایجاد کمیته‏های جدید

46) تأمین منابع مالی و جلب هدایا و کمکهای مالی

47) بررسی و تصویب ترازنامه و صورت حساب درآمدها و هزینه‏های سال مالی گذشته و بودجه سال آینده انجمن، جهت ارائه به مجمع عمومی

48) پاسخ‏گویی به مجمع عمومی، در چارچوب وظایف و اختیارات مجمع

49) تصویب بورس‏های تحقیقاتی و آموزشی

50) تأیید رؤسای کمیته‌ها

51) رسیدگی به تخلفات گزارش شده از سوی بازرسان

52) فراخوان مجمع عمومی برای انتخاب هیئت مدیره، حداقل سه ماه قبل از پایان دوره تصدی، و اعلام آن به دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، مستقر در معاونت پژوهشی.

ماده 34. رئیس هیئت مدیره انجمن از بین اعضای آن، برای یک دوره دو ساله توسط هیئت مدیره، انتخاب می‏شود که نماینده قانونی انجمن است و انتخاب مجدد وی، بلامانع است؛ هیئت مدیره نیز می‌تواند در صورت نیاز، از بین اعضاء فردی را به عنوان نایب رئیس انجمن، انتخاب نماید.

ماده 35. وظایف رئیس، عبارت‌ است از:

53) برنامه‌ریزی و مدیریت انجمن، در چارچوب شرح وظایف

54) ایجاد هماهنگی بین اعضا و کمیته‏ها و هدایت آنان برای رسیدن به اهداف انجمن

55) اداره داخلی جلسات هیئت مدیره

تبصره: در صورت عدم حضور رئیس در جلسه، یکی از اعضای هیئت مدیره، توسط اعضای حاضر انتخاب می‌شود و جلسه را اداره خواهد کرد.

56) پیگیری مصوبات هیئت ‏مدیره

57) ارائه گزارش به اعضای هیئت ‏مدیره

58) پیگیری تخلفات گزارش شده توسط بازرسان

59) تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه سالانه انجمن به هیئت‏ مدیره

60) نصب و عزل کارکنان انجمن، با رعایت ضوابط و مقررات

61) امضای کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور انجمن

62) ایفای نمایندگی انجمن، در کلیه مراجع صالح با حق توکیل به غیر

63) پیشنهاد نصب رؤسای کمیته­ها به هیئت مدیره

4) د) بازرسان

ماده 36. مجمع عمومی، از بین  اعضای پیوسته انجمن، دو نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس‏علی البدل، برای مدت دو سال، انتخاب می‏‌کند.

تبصره: انتخاب مجدد بازرسان، بلامانع است.

ماده 37. وظایف بازرسان، عبارت‌اند از:

64) بررسی اسناد و دفاتر مالی و غیر مالی انجمن و گزارش آن به مجمع عمومی

65) گزارش تخلفات به هیئت مدیره

66) شکایت به مجمع عمومی از متخلف و رئیس، در صورت عدم رسیدگی به تخلفات از سوی هیئت مدیره

ماده 38. رئیس موظف است کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز بازرسان را، در اختیار ایشان قرار دهد.

فصل ششم: بودجه

ماده 39. منابع مالی انجمن، عبارت‌اند از:

67) کمک‌های مراجع عظام تقلید و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

68) حق عضویت اعضا

69) درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره‏ای، در راستای اهداف انجمن

70) هدایا و سایر کمک‌ها، مشروط بر عدم ایجاد تعهد

ماده 40. کلیه عواید و درآمدهای انجمن، صرف فعالیت‌ها و وظایف برشمرده در اساسنامه انجمن، خواهد شد.

ماده 41. کلیه وجوه انجمن، در حساب مخصوصی به نام انجمن، نزد بانک‌های کشور، نگهداری می‏شود.

ماده 42. کلیه مدارک و پرونده‏های مالی و غیر مالی مرتبط با فعالیت‌های انجمن، در محل دفتر مرکزی انجمن، نگهداری می‏شود و در هنگام مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت‌دار، در اختیار آنان قرار می‏گیرد.

ماده 43. کلیه اسناد غیر مالی تعهدآور و نامه‌های رسمی، با امضای رئیس معتبر است.

ماده 44. کلیه اسناد مالی و اوراق بهادار، با امضای رئیس و یکی از اعضای هیئت مدیره که توسط هیئت مدیره مشخص می‏شود، معتبر است.

فصل هفتم: انحلال انجمن

ماده 45. انجمن‌های علمی، با تصویب مجمع عمومی انجمن یا تصویب شورای اعطاء، بر اساس آیین‌نامه مصوب منحل می‌شود و در صورت تصویب انحلال انجمن، مجمع عمومی، هیئت تصفیه‏ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن، انتخاب خواهد کرد. هیئت تصفیه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهی‏ها، کلیه دارایی‏های منقول و غیر منقول انجمن را به شورای عالی حوزه‌های علمیه واگذار نماید.

ماده 46. این اساسنامه مشتمل بر 7 فصل، 46 ماده و 17 تبصره، در جلسه شماره 89، مورخ 1388/9/8، به تصویب شورای عالی حوزه‌های علمیه رسید.

این سایت از کوکی ها استفاده می کند. با ادامه مرور سایت، با استفاده ما از کوکی ها موافقت می کنید.